(seeing) Architecture (2016-)

Having a background both in architecture and photography, I constantly, inevitably, return to a series of self-questionings about the relationship between both fields, the diffusion of images and buildings, the elasticity of the iconic in architecture and the image (also a conscious reference to ‘Architecture’ by Hiroshi Sugimoto), our collective visual tendencies, and the role of the (new) massive media in the development of all of the above.

As a reflection on these themes, each image that makes up this series is a juxtaposition of layers of visual information subtracted from the first results that ‘Google images’ produced when searching for images of specific cases of modern and contemporary architecture, including photographs, drawings, different kinds of traditional and digital illustration, and in some cases, selected photographs that have been widely published in specialised media.

Partial deconstructions of the buildings themselves, these images serve as heat maps showing how they are perceived, illustrated, photographed, and published, while hinting at the inter-relationships between fields, the ways we collectively see , and how part of our perception might be incrementally influenced by automated algorithms. 

50 villas Savoye, 96 Falling waters, 64 Farnsworth houses, 80 Guggenheims, 49 Opera houses, 42 Casas Barragan, 91 Ronchamps, 76 national stadiums, 76 Chrysler buildings,  57 Bilbao guggenheims, 59 Bruder Klaus Kapellen, 55 Churches of light, 84 MASPs, 70 Brasilia Cathedrals, 49 Opera Houses, 157 Soumayas

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(ver) Arquitectura (2016-)

Al tener antecedentes tanto en el campo arquitectónico cómo el fotográfico, inevitablemente regreso con frecuencia a una serie de auto cuestionamientos sobre la relación entre ambos, la propagación de imágenes,  la elasticidad de lo icónico en la arquitectura y en la propia imagen, nuestras tendencias visuales colectivas, y el papel de los (nuevos) medios masivos en la formación de las mismas.

A modo de reflexión sobre dichas cuestiones, cada imagen que compone esta serie es una yuxtaposición de capas de información visual extraída de los primeros resultados arrojados por ‘Google Images’ al buscar imágenes de determinados casos de arquitectura moderna y contemporánea, incluyendo fotografías, dibujos e ilustraciones de diversa índole, y excepcionalmente también fotografías altamente divulgadas en medios especializados. Deconstrucciones parciales que funcionan como Heat maps sobre cómo estos edificios son percibidos, ilustrados, fotografiados  y divulgados, a la vez que son indicio de las interrelaciones entre los dos campos, de cómo vemos colectivamente, y de cómo parte de nuestra percepción es cada ves más frecuentemente influida (decidida) por algoritmos automatizados.